Guideline for Students (2024 ver.)
1.開催日時・場所(Date and place)
毎週木曜日13:10~ 理学研究科大講義棟 (H-32)
From 13:10 on every Thuesday; Science Lecture Hall (H-32)
2.参加について (Attendant obligation)
学部・修士 (Bachelor and Masters students): 必須(Essential)
博士(PhD students): 任意(Required)
3.発表回数(Required number of presentation)
学部(Bachlor) :6セメ1回以上,7セメ1回以上の計2回以上
More than one time both in the 6th and 7th semesters
More than twice in total
修士(Master):年1回以上(More than once per year)
博士(PhD) :年1回以上(More than once per year)
4.発表要旨の提出(Submission of abstract)
各回の発表者は,発表日の6日前(前週金曜日)までに要旨を作成し,各年度のセミナー担当教員にメールで送信する(2024年度は山田:tsutomu.yamada.a1 (at) tohoku.ac.jp “(at)を@に変更”).要旨には図を最大2枚含める.また,英語のタイトルを併記する.
All the speakers must submit your abstract to the PIC (YAMADA Tsutomu (tsutomu.yamada.a1 (at) tohoku.ac.jp) in the 2024 fiscal year) by e-mail. The deadline for the abstract submission is 6 days before (it means the previous Friday) when you plan to talk. One or two pages of text with up to 2 figures are required.
5.発表内容について(Notes on your talk)
学部:担当教員の指定した論文を熟読し,内容をまとめる.基本的なまとめ方は,緒言(Introduction),方法(Methods),結果(Results),議論(Discussion),結論(Conclusions)(もしくは,緒言,方法,結果&議論,結論).各スライドのタイトル・図のキャプションなどには英語を併記する.
Bachler: The paper provided by the teacher in charge should be carefully read, and is summarized about the essentail points of Inroduction, Methods, Results, Discussion, and Conclusions.
修士:自身の研究に関連した最近の論文(過去5年以内)を複数編読み,紹介する.各スライドのタイトル・図のキャプションなどには英語を併記する.
Master: Current topics on your research fields should be explained to the point from more than two papers which were published in recent five years.
博士・教員(PhD students and staff):自由 (Any topic is fine).各スライドのタイトル・図のキャプションなどには英語を併記する.
【スライド作成時のお願い(A request for showing slide numbers)】
質問時にスライドを指定し易くするため,各スライドのどこかに「スライド番号」を表示させてください.
(To designate the slide easily during the Q&A, please put slide numbers at some parts of each slide)
6.発表時間について(Length of your talk) 時間厳守(Be pnuctual!)
学部(Bachelor):発表15分,質疑応答10分(15 min talk plus 10 min Q&A)
修士(Master):発表15分,質疑応答10分(15 min talk plus 10 min Q&A)
博士(PhD) :発表30分,質疑応答10分(30 min talk plus 10 min Q&A)
7.司会進行について(Convener)
学部のセミナー係が行う(Bachelor students in charge ).
8.集中講義期間中のセミナーについて(In the case of a special seminar)
集中講義期間中のセミナーの時間帯は,講師の先生に発表をしていただく.その際は,セミナー参加者全員が聴講する.(All the students who have a duty to attend at the seminar must listen any special talk).
9.卒論・修論・博論中間発表ならびに審査会時について
(Defence talks by bachelor, master, and doctor students; and the formal preliminary presentation on their studies)
原則,全員参加(All members must attend to their defense)
10.セミナーの欠席について(学部生・修論生のみ対象)
(Absence of the seminar: only for bachelor and master’s students)
万が一,セミナーを欠席する場合は,事前(=セミナーの開始時間前まで)にセミナー担当教員まで連絡をしてください(事後報告の場合は,原則欠席扱いとなります)
2024年度の連絡先:山田(tsutomu.yamada.a1(at)tohoku.ac.jp: (at)を@にしてください)
If you need to be absent from the IGPS zoom seminar, please e-mail to a staff in charge of the seminar (tsutomu.yamada.a1(at)tohoku.ac.jp in 2024:replace (at) to @) beforehand.